Het verkeer op sociale media bereikt een piek van maar liefst 73 procent tijdens de feestdagen, net wanneer uw team op vakantie gaat….
Klik om te tweeten
Het is de mooiste tijd van het jaar! Maar u maakt zich misschien zorgen over hoe uw de controle op uw aanwezigheid op sociale media kunt houden, terwijl uw team tijd vrijmaakt om chocoladeletters te eten en cadeaus uit te pakken.
Het kan zuur zijn dat het seizoen waarin het grootste deel van je team vakantie aanvraagt ook de drukste tijd is voor sociale media. Dankzij grote winkeldagen zoals Black Friday en Cyber Monday, is e-Commerce deze periode booming. Iedereen is op zoek naar de beste deals en de beste merken, en mensen hebben het erover; het verkeer van sociale media piekt met maar liefst 73 procent tijdens de feestdagen!
We weten dat de meeste professionals op sociale media aarzelen om vakantie te nemen. De aard van sociale media vereist een bijna 24-uurs commitment, en mensen stellen vaak de vakantietijd uit om te voorkomen dat ze de boot missen. Maar met veel bedrijven die vakantie toestaan in deze periode (en dat is niet te voorkomen), kan het einde van het kalenderjaar een hoop vakantie-aanvragen met zich meebrengen. Die beperkte bezetting legt extra druk op de organisatie en de planning in deze drukke periode.
Het is een risico: u kunt uw vakantiepromoties en marketing prachtig plannen, maar als er niemand in de buurt is om te reageren op de woedende klant die uw Facebook-pagina op kerstavond opblaast, kan uw bedrijf een serieuze reputatie deuk oplopen.
Vorige maand presenteerde Jay Baer een fantastische webinar met ICUC.social over hoe je sociale media effectief kunt beheren tijdens de meest geweldige tijd van het jaar.. Hier is een samenvatting van de beste tips van Jay en ICUC. Til uw social media-plan naar het volgende niveau door deze vijf stappen voor de feestdagen te doorlopen.
1. Beoordeel uw operationele invulling
Ga zitten met uw team en bespreek uw operationele invulling in detail. Spendeer aandacht aan de manier waarop u van plan bent te reageren op negatieve opmerkingen en beoordelingen in deze periode. Veel van de bezoekers vinden uw merk misschien pas voor het eerst tijdens het december-shoppen, dus voor een optimale conversie en retentie is het belangrijk om uw tone-of-voice, persoonlijke benadering en snelheid van antwoorden op peil te houden!
Check ook of iedereen alle wachtwoorden en machtigingen heeft voor de noodzakelijke tools.
2. Identificeer mogelijke ellende
Laat elk lid van je team zoveel mogelijke nachtmerrie scenario’s opschrijven die kunnen gebeuren tijdens de vakantie. Het lijkt misschien raar, maar deze activiteit zal je helpen je voor te bereiden op eventuele escalaties.
Een scenario zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat de persoon met het Instagram-wachtwoord volledig onbereikbaar is omdat ze op vakantie is op Bali. Of de creditcard die u gebruikt om Facebook-advertenties te kopen, vervalt drie dagen voor Kerstmis en iedereen op de financiële afdeling zit al aan de oliebollen.
Als je eenmaal je lijst hebt gemaakt, ga je deze regel voor regel door en bespreek je hoe je elke situatie zou aanpakken. Natuurlijk…
Door: Christin Kardos, Lees verder in het Engels: 5 Ways to Manage Your Social Media Over the Holiday Vacations